Saturday, August 13, 2011



Calling for Volunteers!!!
Setelah berbincang dgn Ust Mahmud,kami telah bercdg utk melakukan kerja2 kebajikan utk memanfaatkan bulan yg penuh kemuliaaan ini.Ada bbrp perkara yg kami akan lakukan:

1.Sedekah 800 mushaf al- quran ke Ghana,africa
kos utk pembelian dan penghantaran = 3800le
(org2 islam di Ghana tidak mampu utk membeli mushaf malah masjid2 di Ghana kosong dari Al-quran)

2. Barang terpakai
Kpd pljr yg mempunyai brg2 terpakai yg ingin disedekahkan bolehlah maklumkan pd kami utk kerja kutipan rumah ke rumah atau kumpulkan di AC(academic Centre)

3. Sedekah @ Food bag
Setelah mengenalpasti keluarga2 miskin di kawasan Khafrisom dan Khafri himar,kami kategorikan kpd 3 kumpulan:

1)Ibu tunggal/berpisah 75%
Pendapatan mereka kurang dari 30le sebulan dan mempunyai anak yg ramai utk ditanggung.Anak2 mereka tidak mampu dihantar ke sekolah kerna duit hanya digunakan utk membeli makanan.

2)Anak yatim 15%
Kebanyakkan dari mereka telah kematian ibubapa dari kecil.Abg2 dan kakak yg terpaksa menanggung adik2 yg masih kecil dan merekalah ibu dan ayah bg adik2 mereka.Pendapatan mereka tidak menentu

3)Penyakit kronik 10%
Mereka tidak mampu utk mendptkan rawatan dan hidup dgn penuh kesiksaan menanti ajal tiba.Mereka tidak mempunyai pendapatan kerna tidak mampu utk bekerja.

Seramai 120 keluarga yang telah dikenalpasti dan kami bercdg utk memberi 100le (RM50) utk setiap keluarga dan kami memerlukan kutipan derma sebanyak 12 000le (RM 6000).Kalau diikutkan 100le hanya dpt bertahan seminggu sahaja namun sekurang2nya kita telah meringankan beban mereka.

Diharap kpd pelajar2 yg masih ada di Mesir mengambil peluang melibatkan diri dalam kerja2 amal dan pljr2 yg sudah pulang dan ibubapa di Malaysia boleh memberi sumbangan dan menjayakan program ini.

Bank in ke akaun maybank campuscity:5128 0250 6800
slip akaun scan dan email pada ahmadsamhanawang@gmail.com

"Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad di jalan Allah dan ibarat orang shalat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka". (HR. Bukhari)

Pengarah program
Ahmad Samhan Awang
+20145060203

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.